La narració digital en la seva essència més bàsica és la
pràctica d'utilitzar eines informàtiques per explicar històries. Hi ha una gran
quantitat de termes usats per descriure aquesta pràctica, com ara
documentals, narratives digitals, assajos,
memòries electròniques, la narració interactiva, etc.; però, en general, tots
ells giren al voltant de la idea de combinar l'art d'explicar històries amb una
varietat de multimèdia, incloent-hi gràfics, àudio, vídeo i publicació a la web.
Igual que amb la narrativa tradicional, la majoria de les històries digitals se centren en un tema específic i contenen un punt de vista particular. No obstant això, com el seu nom indica, les històries digitals solen contenir alguna barreja d'imatges basades en la informàtica, el text, la narració d'àudio gravat, videoclips, i / o música. Els relats digitals poden variar en longitud, però la majoria de les històries utilitzades en l'educació en general una durada d'entre 2 i 10 minuts.
Igual que amb la narrativa tradicional, la majoria de les històries digitals se centren en un tema específic i contenen un punt de vista particular. No obstant això, com el seu nom indica, les històries digitals solen contenir alguna barreja d'imatges basades en la informàtica, el text, la narració d'àudio gravat, videoclips, i / o música. Els relats digitals poden variar en longitud, però la majoria de les històries utilitzades en l'educació en general una durada d'entre 2 i 10 minuts.
Pel que fa a les aplicacions didàctiques, el concepte de
digital storytelling el pot utilitzar el professorat per fer una classe
diferent i captar l’atenció de l’alumnat, per encetar un tema nou de debat o
per explicar de manera original algun concepte teòric. També és un recurs
utilitzat per millorar les competències tecnològiques de les alumnes, ja que es
pot manar crear-ne un a partir d’un tema o bé d’elecció lliure. Un altre
aspecte que es pot treballar són les característiques del conte i així millorar
la competència lingüística de l’alumnat.
Jo he cercat un storytelling en català que forma part d’un programa que feien a TV3 anomenat una mà de contres. El conte que he triat és El gegant egoista i l’he escollit perquè crec que té els elements bàsics de la narració digital. Primerament, els personatges són clars i hi ha distinció entre protagonistes i secundaris; a més a més, el to de veu utilitzat és l’adequat per mantenir l’atenció en la història i els dibuixos són clars d’acord al què es va explicant. Manté els elements del conte tradicional, l’ensenyament ocult i el contingut emocional. Aquí deixo el link:
RECICLA AMB NOSALTRES
La segona part de l’estudi de la narració digital ha
consistit a realitzar-ne una per grups. La nostra història tracta,
principalment el tema del reciclatge. Hem pensat fer el conte sobre aquest tema
per tal que l’alumnat prengui consciència de la situació mediambiental i de la contribució
que ells poden fer per millorar-la, mentre aquests passen una bona estona.
Els personatges són tres: Vidre, Paper i Plàstic, d’acord
als contenidors de reciclatge principals. La història consta de sis vinyetes.
En la primera es veu com els tres protagonistes tenen gana perquè ningú
recicla, la següent mostra una idea que té Plàstic per millorar la situació de
fam d’ell i dels seus amics, a les tres de continuació es desenvolupa la
contribució de cada contenidor a la campanya a favor del reciclatge i, per últim,
una vinyeta dels tres personatges contents perquè han satisfet les seves
necessitats.
Com que a ninguna del grup se’ns dona gaire bé dibuixar,
hem preferit fer un muntatge dels dibuixos a l’ordinador:
Hem escollit el programa animoto, ja que permet
intercalar text amb les imatges i no és molt complicat d’utilitzar. Per
ambientar el conte, hem posat música de fons i hem escrit una mica de text
explicant la història a la intersecció entre cada dibuix.
Aquest és el link del resultat final:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada