L'objectiu d'aquesta nova entrada és explicar la teoria de les intel·ligències múltiples i com es pot treballar aquest concepte a l'aula amb les noves tecnologies.
La teoria de les intel·ligències múltiples,
va ser proposat per Howard
Gardner el 1983. Aquest model
proposa que totes les persones tenen vuit tipus d’intel·ligència que, si bé poden estar relacionades,
determinen el comportament, la manera d’aprendre, captar, comprendre, entre
d'altres, el món que les envolta.
Aquestes intel·ligències corresponen a:
- Lògico-matemàtica:Sensibilitat als patrons lògics o numèrics. Capacitat per a mantenir llargues cadenes de raonament.. Els agrada calcular, utilitzar el raonament, preguntar, resoldre enigmes lògics, experimentar, etc.
- Musical: Capacita de produir i apreciar ritmes, tons i timbres; valoració de les formes d’expressió musical. Els agrada expressar-se amb ritmes i melodies, cantar, xiular, entonar melodies, portar el ritme amb els peus o les mans, escoltar, et
- Cinètica -corporal: Capacitat de controlar els moviments corporals i de manipular objectes amb habilitat. Els agrada utilitzar les sensacions corporals, córrer, ballar, saltar, tocar, gesticular, construir, etc.
- Lingüística- verbal: Capacitat de processar amb rapidesa missatges lingüístics, ordenar paraules i donar sentit esplèndid als missatges. Senten admiració per llegir, escriure, explicar històries, els jocs de paraules...
- Visual- espacial: Capacitat de percebre amb precisió el món visual-espacial i d’introduir canvis en les percepcions inicials. Pensen en imatges, dibuixen , dissenyen, visualitzen…
- Naturalista: Atracció i sensibilitat pel món natural. Capacitat d’identificació del llenguatge natural. Capacitat per a descriure les relacions entre les diferents espècies. Els agrada utilitzar el raonament inductiu-deductiu per a experimentar, manipular, investigar, jugar amb mascotes, la jardineria, criar animals, cuidar plantes, etc.
- Intrapersonal: Capacitat d’autoestima i automotivació. Accés a la pròpia vida interior i capacitat de distingir les emocions; consciència dels punts forts i dèbils propis. Els agrada l’autorreflexió, fixar-se unes fites, meditar, somniar, planificar, etc.
- Interpersonal: Capacitat de percebre i comprendre a les altres persones. Discernir i respondre adequadament als estats d’ànim, els temperaments, les motivacions i els desitjos dels demés. Els agrada intercanviar idees amb els altres, dirigir, organitzar, relacionar-se, liderar, manipular, mediar, assistir a festes, etc.
Un cop explicades les
intel·ligències, hem de ser conscients que a l’aula ens podem trobar amb
alumnes diferents, amb intel·ligències predominants diferents, i cal potenciar
i treballar-les totes i alhora utilitzar aquelles eines i recursos per
facilitar l’aprenentatge a totes les persones. Avui dia, les TIC i TAC ens
posen a l’abast una gran quantitat d’eines, programes i sistemes que faciliten
aquest procés.
Penso que cal aprofitar i utilitzar
totes les eines tecnològiques que puguem, ja que ens permeten fer una activitat
on es doni peu a desenvolupar més d’una intel·ligència i, d’aquesta manera, fer les
classes més productives, perquè a més de treballar únicament el temari s’està
ajudant al desenvolupament personal de l’alumne.
Per tal de poder utilitzar les
noves tecnologies a l’aula per treballar les intel·ligències múltiples, és
necessari que el professor estigui al dia de tots els programes que pot
utilitzar i que sigui conscient de quina intel·ligència es treballa en cadascun
d’aquests per determinar quins alumnes
tindran més dificultats depenent de l’activitat. També és necessari que el
docent vaig variant i innovant-se contínuament per evitar la monotonia a l’aula.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada